Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu

Door: Webmaster

12 Juni 2006 | Italië, Rome

Vrijdag 09/06/2006 30 graden

Om 7.05 uur vertrokken uit St-Germain-au D'or de Saone weer op. Prachtige groene oevers. In ons boek staat dat er vier sluizen zijn maar twee sluizen zijn buiten werking daar kon je zo langs varen. Om 10.10 uur de eerste sluis bij pk 61. Bij de laatse sluis, de Cigny, lagen we om 15.00 uur met een groot passagierschip en twee pleziervaartuigen. Het passagierschip zette om een of andere reden zijn motor aan terwijl we aan het schutten waren. De boot voor ons kwam gelijk een aantal meters van de kant. Maar het is goed gekomen. Bij pk 52 is er een mooie aanlegsteiger met supermarkt in de buurt. Bij pk 40 is er een aanlegsteiger met restaurant. Vandaag was het een rustig tochtje lekker op het voordek in de zon gelegen en Ruud ook want ik heb ook 4 uur gevaren. Ging heel goed en ik vond het erg leuk. We kwamen om 17.00 uur in de haven Port de Plaisance (tussen pk 142 en pk 141 aan met water, stroom en diesel.
Daar kwamen we twee Nederlanders tegen Willem en Alice die we al eerder hadden ontmoet. Zij zijn uit Spanje naar Frankrijk gevaren en gaan ook naar Nederland. De boot van Willem en Alice heeft een Fly-bridge met roll-barr die ze er in de haven met een kraan vanaf hebben gehaald om onder de bruggen door te kunnen. In de haven zwommen meervallen van wel 1 1/2 m lang die zo uit het water sprongen. Gezamelijk zijn we wat gaan eten in een restaurant bij een grote supermarkt waar we ook onze boodschappen hebben gedaan. Het was ondertussen 21.30 uur. Met zijn vieren zijn we naar de stad Chalon sur Saone geweest en wat gedronken op een terras. De haven ligt aan een eilandje met een gezellige straat vol met restaurants met terrassen.
Nou tot morgen weer.

Zaterdag 10/06/2006 30 graden

Om 8.15 uur vertrokken uit Port de Plaisance de Saone weer op. Het zonnetje scheen weer flink. We waren bij de eerste sluis Ecuelles 6 om 11.05 uur en bij de tweede sluis Seurre bij pk 188 om 12.20 uur. Mooie groene oevers en in de verte kleine dorpjes. Een reiger vloog een heel stuk met ons mee. Langs St. Jean de Losne een grotere stad waar we hebben getankt. De eerste sluis om 14.15 uur in het Canal Rhone au Rhin en Doubs kreeg je van de sluiswachter een afstandsbediening waar je de volgende sluizen zelf mee kan bedienen.
Onderweg was het prachtig mooi groen, de kikkers hoorden je echt kwaken en de vogeltjes fluiten. Heel rustig. Om 18.20 uur bij Dole nog 2 sluizen genomen want ze zijn open van 9.oo uur tot 19.00 uur. We kwamen bij sluis met nummer 65 die gesloten was. Er was geen aanlegsteiger. We voeren achteruit (want het is daar een smal water) tot aan een brug en meerden daar onze boot aan. In de verte kwam een jacht aanvaren met Willem en Alice die hun boot ook aanmeerden. Het was leuk om ze weer terug te zien. Zij hadden onderweg bevers gezien. We hebben gezellig wat gedronken en zijn toen gaan slapen.

Zondag 11/06/2006 30 graden

Om 9.00 uur de eerste sluis van die dag. Willem en Alice voeren voorop. Weer een mooie omgeving Er was een sluis met een hoog verval. Je moest op de reling gaan staan om bij de bolder te komen. En er was een tweetraps sluis. Als je de een verlaat ga je de andere gelijk weer in. Soms als je na een sluis het kanaal verlaat en de rivier weer op gaat zie je naast je het water trapsgewijs naar benenden stromen.We zijn door een tunnel van 185 meter geweest. Lekker koel. Mooie gele lelies in het water langs de oevers. 12.55 uur waren we door sluis met nummer 39. Langs Dole naar Besancon om 17.30 uur kwamen we daar aan. Langs de Citadel die bovenop een berg staat en waar een tunnel van 400 meter doorheen loopt. Deze hebben we niet genomen maar zijn rond de berg gevaren zo een haventje in. We hebben met zijn vieren op de skottel vlees klaargemaakt. Het was heel gezellig.

Bedankt voor de reacties

• 12 Juni 2006 - 05:17

Rob En Renee:

goedemorgen luitjes
    nou jullie schieten aardig op wel lekker rustig varen he op die rivieren en met het mooie weer liggen jullie nog steeds op schema ? Syl je schreef dat je ook een paar uur gevaren had knap hoor zat Ruud stiekem mee te kijken of lag hij lekker in het zonnetje te snurken?als je thuis bent ben je een volleerde kapitein en kan Ruud de boot schrobben als dek knecht
    het is hier ook prachtig weer we zijn 2 dagen bij de volvo ocean race geweest voor de kust bij Hoek van Holland op zaterdag bij de aankomst van de boten dat was een geweldige ervaring zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt we voeren de ABN Amro 2 te gemoet met een groot marine schip en de grote stenaline veerpont waar honderden mensen opstonden een paar grote zeiljachten waaronder de oude klipper stad Amsterdam en nog vele tientallen moterboten en tientallen rubberboten toen de ABN Amro over de finish ging klonken er saluut schoten en stond de marine in de houding op het fregat als eer betoon aan de overleden zeiler van de ABN Amro boot ook klonken er honderden toeters en duizenden mensen klapte het was gewoon indrukwekkend zoveel boten en mensen die allemaal kwamen kijken naar de ABN 2 boot het zijn wel indrukwekkende schepen die zeilboten enorm groot en snel
    zondags zijn we naar de wedstrijd geweest tussen alle 6 de deelnemers op zee voor scheveningen ook weer met honderden boten er omheen een geweldig gezicht 6 van die grote boten hed was allebei de dagen prachtig weer we voeren met onze zwemkleren aan rond op zee zoiets gebeurt maar zelden op zee
    nou mensen ik schei er mee uit want ik moet de boot gaan halen we vertrekken dadelijk naar texel waar ons weer een drukke rescue week wacht
    kus voor Syl (veel oefenen he met varen)en Ruud proost
    Rob en Renee

• 12 Juni 2006 - 05:45

Wim En Berda:

Goedemorgen,

Het gaat allemaal uitstekend zie ik. Maar we horen niets over jullie kookkunsten en hoeveel liter diesel er is verstookt en zijn er behalve sluizen ook mooie franse vrouwen of kerels. Hoeveel kilometer is er algevaren of zeemiles zeggen. Groeten

• 12 Juni 2006 - 09:26

Arie Van Der Hoek:

Beste Sil en Ruud.
    Ben net terug van vakantie. Was terwijl jullie daar waren in Cannes. Hadden we het maar geweten. Gaat het nog naar wens. Het is een hele onderneming maar wel leuk zeker. Hier gaat alles goed. We zijn eerst vijf dagen in de buurt van Avignon geweest. ( ik zag de brug op de foto) Vandaar zijn we op maandag 5 juni naar Cannes la Bocca gereden waar we 3 dagen in een motel langs de boulevard gelogeerd hebben. Nogmaals een leuke vakantie met mooi weer behalve dat er veel wind was. Hier is het nu ook mooi weer maar volgens de weer berichten zal het morgen weer veranderen. wel is waar laat in de middag vandaar dat we besloten hebben morgen naar 't strand te gaan, Beste mensen het allerbeste en tot ziens.
    P.s. Andre lag gisteren bij ons in de haven. Niet lang want hij moest naat het voetballen kijken in Strijen bij vrienden. Hij moest vandaag naar Amerika en als hij vrijdag terug komt gaat hij vanaf Schiphol gelijk naar stutgart vanwege het feit dat hij uitgenodigd is voor een voetbal wedstrijd.

Cobie en Arie

• 12 Juni 2006 - 17:49

Ma En Pa.:

Eindelijk weer wat te lezen.We hebben er van genoten.Leuke anecdotes.Goed,dat je de kaptein kan vervangen als het nodig is.Wij zijn steeds op de fiets.Zaterdag met Rita en Wim naar H.v.Holland naar de Ocean Race gaan kijken en door de duinen naar Kijkduin gefietst.Bij elkaar 37 Km.
    Zondag bij het Quackjeswater gezeten ( 30 graden)met Samme.Monique en Ruth kwamen ook met hun gekochte vouwwagen.
    Vandaag weer heel warm.
    Groetjes Pa en Ma.

• 12 Juni 2006 - 18:59

Kees Hordijk:

wat een reis zeg, om van te dromen !!!
    Veel succes en een behouden vaart.
    PS: erg leuk zo'n verslag op het internet.
    Ik heb jullie link gkregen van SAVER boats.
    Ik ben erg jaloers als ik zo naar jullie verslag kijk en jullie prachtige foto's.