Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu

Door: Webmaster

08 Juni 2006 | Italië, Rome

Donderdag 08/06/2006 plus minus 30 graden

7.55 uur vertrokken uit Le Port de L'Eperviere bij Valence. We kwamen bij de negende sluis van de Rhone aan om 8.20 uur. Het licht stond op rood dus we lagen de boot aan de steiger bij de sluis. Het zonnetje kwam goed door. In de verte kwam er een zeilboot aan met de Engelse vlag en een vrachtschip die ook moesten schutten. De zeilboot kwam bij ons langszij liggen. Er volgde vandaag nog vier sluizen van de Rhone.
Als je bij een sluis aankomt en het licht staat op rood dan schutten de boten van de andere kant.
Als het licht op groen staat mag je de sluis invaren.
Als het licht op groen en rood staat dan kan je binnen korte tijd de sluis invaren door per marifoon te vragen: Bonjour Monsieur, ici (Cygnus).Pouvons nous passer? Dit betekent Goedendag, hier de Cygnus. Kunnen we schutten? Dan zegt de sluiswachter wat terug (wat we niet verstaan) daarna zeggen we Merci. En dan zet de sluiswachter het licht op groen.
Dat was wel lachen. Onderweg moesten we heel veel drijfhout ontwijken. Grote takken en hele bomen. We zagen ook nog een vastgelopen bootje, die mensen moeten wachten op hoog water (kan nog even duren). Na de laatste sluis van de Rhone voeren we de Saone op dwars door Lyon. Daar hebben we getankt en Ruud een heel gesprek gehad met de pompbediende die maar door bleef ratelen in het Frans. Wat hij niet verstond maar hij knikte wat. Daar hebben we ook een grote ronde fender gekocht voor de voorkant van de boot om die beter te beschermen tegen kades en sluismuren. Toen we tankten kwam er een klein motorbootje langs met grote snelheid wat daar eigenlijk niet mag. Je mag op de gekanaliseerde gedeelten 6 km per uur en op de rivier 12 km per uur. We gingen flink tegen de kade van het pompstation op maar hadden de fenders gelukkig stand by om deze tussen de boot en de kade te houden. Verderop hebben we een vignet gekocht wat je nodig hebt om de Franse kanalen te bevaren. We hadden aangelegd bij een van de weinige kades in Lyon midden in de stad maar we durfden de boot niet onbeheerd achter te laten omdat er nogal ongure types rondliepen. We zijn verder gevaren en hebben nog een sluis op de Saone genomen en liggen nu in de haven bij Sr-Germain-au-Mt-d'Or. 22 km voorbij Lyon. Morgen gaan we vroeg verder over de Saone (144 km) waar we nog vier sluizen moeten nemen en dan gaan we de Doubs en het kanaal du Rhone au Rhin op die samen 115 sluizen hebben.
Tot morgen en bedankt voor de reacties.Heel leuk dat jullie ons volgen.

Groetjes Ruud en Syl

• 09 Juni 2006 - 05:36

Ma En Pa:

Weer leker opgeschoten.Nog een paar sluisjes en je bent er.Gelukkig mooi weer jullie.Het is wel afwisselend en een mooie omgeving zeker.Toch fijn dat Ruud zo'n talenknobbel heeft.Gisteren weer eens gefietst,blijft gelukkig weer een paar dagen prachtig weer.Gaan vandaag naar Quaakjeswater.Groetjes en tot Morgen. Pa en Ma

• 09 Juni 2006 - 05:50

Ma En Pa:

Foto,s waren zoals gebruikelijk weer heel mooi.DDDDDDDOOOOOOOEEEEII

• 09 Juni 2006 - 06:02

Rob En Renee:

he ruud en SYl jullie gaan snel hoor nog ff en dan lig je weer in Hellevoetsluis het zijn wel gigantische sluizen met een enorm verval gelukkig zijn het mee glijdende bolders want als je een vaste bolder zou hebben en je vergeet het lijntje ff kun je mooi je onderkant schoonmaken kijk maar uit voor die drijvende boomstammen want de houten pluggen die je bij je hebt zijn niet groot genoeg voor zulke gaten
    wij gaan morgen (zaterdag) naar de finish van de volvo ocean race we moeten met diverse fotografen varen voor het Abn Amro team ze zijn een paar dagen te laat binnen door windstiltes er worden honderden bootjes op zee verwacht tijdens de finish het is mooi weer en bijna windstil dus het zal wel lekker wezen op de zee voor Hoek van Holland
    voorlopig blijft het hier mooi weer zo,n 25 graden nou van mij mag dat tot eind december zo blijven
    volgende week zijn we heel de week op Texel voor de grote catamaran race dus kan ik ff niet schrijven bel je dan wel een keer
    groetjes en kus voor Sil

Rob en Renee

• 09 Juni 2006 - 20:14

Ben&Brig:

veel plezier met de volgende 115 sluisjes

Wij gaan ff op vakantie volgende week kijk ik wel of jullie geen sluisje vergeten zijn ))

Groetjes en geniet er van

• 09 Juni 2006 - 22:33

Bart&Sandra:

Wij genieten ook eindelijk van het mooie weer, we waren al bang dat we moesten wachten op Turkije voor een beetje zon. Gelukkig hebben we geen last van ronddobberend hout. Ik snap nu ook het spreekwoord "met een boot girorood tot aan je dood" wel want ik weet niet hoeveel liter er in zo'n tank gaat maar er moet toch wel zeer regelmatig getankt worden als ik het zo lees. Maar ja daar heb je dan ook wel veel plezier van. Ik zit in de nachtdienst dus ga maar weer even wat telefoontjes aannemen, in ieder geval veel plezier weer morgen. Groetjes Sandra

• 11 Juni 2006 - 17:18

Wim En Berda:

Hoi, Wij zijn weer terug van vakantie. Zo te zien en te horen is zowel de boot als het huwelijk niet op de klippen gelopen en hebben jullie geen schipbreuk geleden. Maar met zo'n lichtmatroos aan boord loopt alles natuurlijk op rolletjes. Zoals iedereen concludeert gaan jullie wel heel erg snel. We waren al in de haven van Hellevoetsluis gaan kijken, maar zo gek hebben jullie het toch niet gemaakt. We hebben Vanmiddag Rob nog voorbij zien varen, na telefonisch overleg bleek hij je toch niet tegemoet te varen. (dat noemt zich een vriend) nou ja dan moeten jullie maar samen genieten van de franse wijn en niet te vergeten de kaasjes. Je had in Lyon de foto met de sigaar en kale kop bij de loopplank op moeten hangen, dat waren al die ongure types weggevlucht.

• 12 Juni 2006 - 19:58

Jan En Marian:

heb even ge duurd maar hier een berichtje van ons we hebben 2 weken in putten gezeten wat minder spectaculaar,maar wel hoog en droog.thuisgekomen gelijk de site opgezocht en daar kwamen julie te voorschijn.we hebben verbaasdzitten kijken hoever jullie al zijn, dejachthaven bij Valance kennen wij goed wij overnachten altijd daarnaast op de camping.foto's gezien zeer mooi prachtige boot ziet er flitsend uit Monaco waardig,doe voorzichtig in de sluizen.we volgen jullie groetjes