Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu Varen met Ruud en Syl - Reisverslag uit Rome, Italië van ruudmeershoek - WaarBenJij.nu

Door: Webmaster

16 Juni 2006 | Italië, Rome

Vervolg dinsdag 13/06/2006 30 graden

Om 15.15 uur ging Willem op zijn fiets naar de sluis om te kijken of die het weer deed.
Motor starten, motor starten riep hij toen hij terug kwam. Om 15.30 uur lagen we te schutten in de gerepareerde sluis. Daarvoor, hadden we op de kleine markt in Clerval aardappelen, sperziebonen en kersen gekocht. De aardappelen had ik geschild en de bonen gedopt voor vanavond want Ruud zou koken. En natuurlijk ook de rosé koud gezet. Het is 00.45 uur geworden die avond toen we naar bed gingen in het plaatsje, voor sluis nr26, L'isle-Sur-Le-Doubs.

Woensdag 14/06/2006 33 graden

Om 10.15 uur vertrokken uit L'isle-Sur-Le-Doubs. Eerst boodschappen gedaan vlakbij de steiger, de weg oversteken naar de supermarkt. Onder elkaar vlees voor de barbecue gehaald voor vanavond. De eerste sluis 10.20 uur. Gisteren en vandaag hebben we de kap zonder ramen op de boot gezet voor wat schaduw. We voeren weer door een groene omgeving met schattige huizen waar de rozen volop in bloei stonden. Vissers aan de kant en een paar jongens die bij een bruggetje aan het zwemmen waren.
Om 13.10 uur kwamen we bij een laag ophaalbruggetje. 13.30 uur kwam er een vrouw aangelopen die de brug ophaalde. Om 15.00 uur zagen we een zeilschip vastzitten op een zandbank. Hij kwam met geen mogelijkheid weg. Willem en Alice hebben met hun boot de zeilboot losgetrokken. Na enkele pogingen lukte het. De man en de vrouw waren dolgelukkig. We zijn ook een heel laag bruggetje (hoogte 3.48 m) tegengekomen waar wij geen problemen mee hadden maar Willem en Alice moesten met hun boot goed manoeuvreren om er onderdoor te kunnen want hun boot is hoog 3.47 m.
Om 15.45 uur de tweede ophaalbrug die werd bediend door de sluiswachter van de vorige sluis.
Om 16.00 uur bij de sluis moesten we onze afstandsbediening inleveren, nog 1 sluis te gaan en we waren in Montbeliard. Daar hebben we overnacht in Port de Plaisance Montbeliard. Deze had een grote parkeerplaats waar we op een grasveldje hebben gebarbecued. Willem heeft het vlees gegrild.(Heel gezellig).

Donderdag 15/06/2006

De sluiswachter van de laatste sluis van gisteren had gezegd dat om 9.00 uur 's ochtends onze volgende sluis open ging.
Eerst koffie gezet met het Italiaanse koffieapparaatje (op gas) dat we van Hans Cordemans hebben gehad. Dit koffieapparaat bestaat uit drie delen het middelste is een zeefje. In de onderste kan doe je water, in het zeefje doe je koffie, dan draai je de bovenkant er weer bovenop. Dan zet je het op het gas tot het kookt. Het water perst zich naar boven door het zeefje zo het potje in (ideaal voor de vakanties).
Om 9.00 uur lagen we voor de sluis maar er lag een vrachtboot van de andere kant in de sluis te schutten. We moesten een stuk naar achteren varen want het kanaal was daar smal zodat de vrachtboot kon passeren. Wij de sluis in maar geen sluiswachter te bekennen. Die was op zijn brommer naar onze vorige sluis om die te bedienen voor de vrachtboot. Hij kwam weer terug naar ons en om 9.30 uur lagen we te schutten. Er volgen deze dag nog vele sluizen die bediend werden door sluiswachters die tussen de sluizen heen en weer pendelden met auto's en brommers. Vaak gaven we een blikje cola of bier dat ze zeer waardeerden. Na sluis 3 stroomopwaarts een mooie aanlegsteiger met water en stroom. Vanaf 14.00 uur zaten we achter een spits die niet harder dan 2 km per uur voer. Het kanaal is smal dus konden wij hem niet inhalen. Het is warm. We gaan lekker afkoelen onder de buitendouche.
Om 14.45 uur ging de spits de eerste sluis in van een sluizentrap van Valdieu (hoogste punt van het kanaal) naar Retzwiller die een verschil van 32,27 overbrugt. We gaan nu dus in de sluizen naar beneden. We hebben vandaag 27 sluizen gehad en om 18.30 uur lagen we in de haven van Les Dames de Marie. Morgen hebben we de volgende sluis om 9.30 uur want er zijn nog twee boten voor ons. We kunnen op het moment geen sluis meer zien. Ruud en Willem hebben op de fiets boodschappen gehaald en Willem heeft gekookt. Daarna nog wat gedronken met zijn allen.

Groetjes, Ruud en Sylvia

Bedankt voor de reacties en we vinden het heel leuk om ook weer wat te horen van onze uit het oog verloren vrienden.Heel leuk.

Ps. Ruud wil best een zeilboot kopen, lekker veel ruimte, maar de mast zaagt hij er meteen af.

• 16 Juni 2006 - 10:47

Ma En Pa,:

Lang geleden,dat we wat gehoord hebben,zeker meer interessen in wijn en barbecu.Enfin eindelijk weer een paar sluisjes achter de rug.Goed bijhouden,want dat is echt een record,die sluisjes.Bij ons knapt het weer gelukkig weer een beetje op,is een paar dagen slecht geweest.Vanmiddag gaan we fietsen.Ik moet om 15.00 u naar Argentinie kijken en om 18.00 u naar Nederland tegen Ivoorkust. Dus een drukke dag.Gisteren is Mon en Samme geweest.Verder geen bijzonderheden. Groeten Pa en Ma en hopen,dat je veel gewillige sluiswachters tegen komt.